Boliviaaaaaa!!!!!!!!! - Reisverslag uit Salta, Argentinië van John en Maartje Willems - WaarBenJij.nu Boliviaaaaaa!!!!!!!!! - Reisverslag uit Salta, Argentinië van John en Maartje Willems - WaarBenJij.nu

Boliviaaaaaa!!!!!!!!!

Door: John en Maartje

Blijf op de hoogte en volg John en Maartje

27 April 2014 | Argentinië, Salta

Hola chico's en chica's,

Bolivia is echt geweldig!! Het ligt op hoogte, het is stoffig, het is het armste land van Zuid Amerika maar het heeft de allermooiste landschappen.

Na een makkellijke grensovergang tussen Peru en Bolivia zijn we naar Copacabana gegaan. Een relaxed dorpje ook nog aan het titicaca meer. Een hippiesfeertje, in hangmatten hangen en Bob Marley uit de speakers..... even lekker in de zon en verder niks gedaan daar.
Alleen naar een uitkijkpunt gelopen voor zonsondergang.

Daarna naar La Paz, de hoofdstad van Bolivia en ook de stad waar iedereen je voor waarschuwt dat je daar zeker beroofd gaat worden. Het ergste wat is gebeurd is dat een zatte Boliviaan op goede vrijdag tegen me aan viel en me bij mijn kont pakte..... maar we hebben nog steeds al onze spullen! Ook de stad waar een Nederlands cafe zit en waar we erg blij waren met bitterballen en tomatensoep met ballen! Wij vonden La Paz eigenlijk wel leuk. Het heeft een heksenmarkt waar allerlei vreemde spullen te koop zijn en er hangen overal lama foetussen. Maar er zijn ook erg veel leuke souveniertjes te koop. We hebben ons hier ook heerlijk laten masseren om onze spieren los te maken voor de volgende trekking. We gingen onze grenzen opzoeken nu we beter gewend waren op hoogte en hebben de Condoriri trekking gelopen naar 5200 meter.

Eerste vertrokken we met een jeep voor een paar uur rijden ten noorden van La Paz. Daar in een klein dorpje aangekomen werden dit keer ezels bepakt voor de trek. De eerste dag liepen we naar het basecamp op 4650 meter. We zouden eigenlijk kamperen maar er was een soort van bunker waar we voor 2 euro mochten slapen. Fijn want het was ś nachs ijskoud!!!!
Het uitzicht vanaf het basecamp was echt super mooi en de volgende morgen de zonsopgang over het meer. We zijn die ochtend naar het hoogste punt 5200 meter gelopen en het ging bij allebei dit keer gelukkig goed! Super uitzichten en je bent bijna op gelijke hoogte met de sneeuwtoppen om je heen. Daarna naar beneden, aangezien er niet echt een pad was en we wegzakte in het zand kon je eigenlijk makkelijk van de berg af rennen. Echt lachen, net alsof je in de diepe sneeuw bent. Einde van die middag waren we weer terug in La Paz en waren we weer erg blij met de bitterballen en satekroket!

De avond daarna zijn we met de nachtbus naar Potosi gegaan. Een prima bus maar het blijft vervelend als je net wakker bent en om 6.00 uur de bus uit wordt gejaagd en op 4000 meter in de kou op een busstation staat. Na een kwartier lang aanbellen deed uiteindelijk het hostel open. We hadden gereserveerd maar er lag een Boliviaan in ons bed en alles was vol. Dus in de koude hal wachten...... op een slaapplek.

Misschien doordat het Pasen was maar er was niets te doen in Potosi. Het enige waarvoor we hier waren was voor de zilvermijn. Er wodt hier nog steeds door 10.000 mensen gewerkt in een mijn en die mijn kun je in om te ervaren hoe het is voor de mijnwerkers. John ging niet mee vanwege zijn bronchitis en omdat hij het niet zag zitten in die kleine ruimtes (maar dat mag ik hier natuurlijk niet vertellen).
Ik ben alleen mee gegaan. Eerst natuurlijk wat kopen voor de mijnwerkers zoals dynamiet, drinken en cocabladeren. In het begin was het nog wel te doen in die mijn maar hoe dichter je bij de mijnwerkers komt waar ze met dynamiet bezig zijn geweest hoe warmer het wordt en hoe moeilijker je kan ademhalen. Het is echt verschrikkelijk onder welke omstandigheden ze werken! Bovendien is het ook gevaarlijk want vorig jaar zijn er nog 32 mijnwerkers om het leven gekomen. Vele beginnen al rond hun 15e met werken in de mijn. De meeste worden maar 45-55 jaar en ze verdienen er per maand 120 euro mee...... Om het vol te houden drinken ze alcohol van 96% gemixed met sapjes en kouwen ze alleen maar cocabladeren. Ze mogen in de mijn niet poepen dus eten ze de hele dag niet. Als ik weer thuis mijn zilveren sieraden aan doe dan denk ik voortaan aan de mijnwerkers van Potosi.....

Hierna zijn we verder naar het zuiden gegaan naar Tupiza, een super leuk wild west dorpje. Vanuit hier hebben we de gaafste trip ooit gedaan! 4 dagen in een jeep 1200 km afgelegd door de woestijn, met meren, vulkanen, geisers en de laatste dag naar de zoutvlakte. We deelde de jeep met een stel uit Tsjechie, Stan en Martina wat super gezellig was. Onderweg kwamen we andere jeeps tegen en ś avonds was het gezellig in de primitieve slaapplekken. Geen douche, alleen de derde nacht, 1 douche voor 30 man.
De Dakar rally is hier afgelopen januari ook voor een deel doorheen gekomen. Het het is echt gaaf om door niemandsland met een jeep hierdoorheen te racen en steeds een ander mooi uitzicht te zien. Het hoogtepunt was het colorado lake en de zoutvlakte.
De laatste ochtend om 5.00 uur opstaan voor de zonsopgang op het cactuseiland op de zoutvlakte was echt heel mooi. Het lijkt net sneeuw maar het is vreemd om over een 2 meter dikke zoutlaag te rijden. Eronder zit gewoon water en het is een zee. De zoutvlakte is 12.000 m2. Ook hebben we grappige foto's gemaakt op de zoutvlakte. Onze chauffeur en kok waren echt super leuk. Spaans weer geoefend want ze spraken geen engels. Ook geluk met de jeep want we hebben meerdere jeeps zien stranden waar gewoon het wiel van was afgebroken. Nou je wil daar echt niet stil staan in de middle of nowhere. De laatste avond in Tupiza met onze Tsjechische vrienden nog gezellig gegeten. Daarna optijd naar bed want we waren gesloopt en wilde de volgende ochtend al vroeg naar de grens met Argentinie. Alles verliep soepel maar we misten de bus doordat we opgelicht waren en er 1 uur tijdsverschil was. Hierdoor hebben we die dag 15 uur gereisd, mede ook door de vele controles in de bus van de Argentijnse politie. Gisteravond laat in Salta aangekomen. Gelukkig hebben de Argentijnen een fijn ritme dat ze ś avonds pas rond 22.00 gaan eten dus konden we om 23.00 uur nog heerlijk eten en ook weer een keer een lekker wijntje drinken!
Deze dag en morgen rusten we nog even uit daarna gaan we hier in de omgeving een paar dagen een auto huren en paardrijden. Daarover in het laatste verslag meer want het einde van onze reis komt al in zicht..........

Bolivia is echt een aanrader! We hadden hier nog wel een maand langer willen blijven!!!

De foto's volgen zo weer, linker kolom, enjoy!

Liefs John en Maartje

• 28 April 2014 - 07:11

Noortje:

Gaaf verhaal! En wat gaat de tijd snel. Geniet er van.

• 28 April 2014 - 08:59

Mirjam:

Wow weer een prachtig vakantieverhaal!

• 28 April 2014 - 14:07

Gerrie:

Leuk om te lezen dat Zuid Amerika zo goed bevalt. Vind het altijd fijn als anderen me begrijpen. :-)

• 28 April 2014 - 14:44

Madeleine & Danny:

Hey,
    Wat leuk en cool daar!!!!
    Ook koel zo te lezen/zien!!!:D
    Geniet er nog van, we zijn erg jaloers en echt een mooie omgeving daar!!!!

Xx

• 28 April 2014 - 18:48

Femke:

Wat een avonturen! Geniet er samen van! :)
    Xx

• 28 April 2014 - 19:30

Marioni:

Jeetje wat mooi allemaal.
    Ik ben zelf vorige week naar de steenkolenmijnen in Limburg geweest met rondleiding. Dat vond ik al verschrikkelijk, die omstandigheden. Die in Bolivia zijn 100x erger. Kan me voorstellen dat het je wat doet!
    Jij went nooit meer in Nederland na al die avonturen. XXX

• 29 April 2014 - 12:49

Miranda En Robert:

Hoi jullie 2.
    Nu weet ik het zeker........ik wil terug naar Bolivia en dit aan Robert laten zien.
    Wat een geweldige foto's weer en een mooi verslag. Veel herkenbare dingen, echt leuk.
    Veel plezier nog en geniet van Argentinie.

• 29 April 2014 - 19:27

Imke:

Hey Zus en John,

Alwéér zoveel leuke dingen gedaan en mooie dingen gezien.
    Fijn om te lezen dat de reis nog steeds geweldig is, ga zo door!
    En die foto's op de zoutvlakte zijn echt heel grappig :-)
    Ik begin jullie nou wel echt een beetje te missen hoor...
    Heel veel plezier nog de laatste paar weekjes!

Dikke X

• 29 April 2014 - 22:38

De Buurtjes:

wat een geweldig verhaal en mooie foto 's. geniet nog lekker van de laatste weekjes. tot hoors. dikke kus en knuffels van ons allemaal

• 01 Mei 2014 - 16:13

Anne Van De Wouw:

John en Maartje!
    Vanaf de OK lees ik jullie prachtige verhaal en ben ik ontzettend jaloers!
    Top dat Bolivia jullie ook weer zo goed bevalt!!
    Wat kun je dan toch dubbel genieten van het hollandse eten hè.
    Geniet! Xx Anne

• 05 Mei 2014 - 16:02

Chanita:

Hi liefies , ben jaloers als ik zo jullie avonturen lees. Maar ach wij gaan naar Turkije haha. Wel beter dan vorig jaar op een ijskoude camping :) Have fun en tot snel xx

• 06 Mei 2014 - 21:52

Mariska:

Gaaf hoor. Heb alle verhalen nog een keer gelezen en ook de foto's weer gezien. Ik zie en lees steeds weer andere dingen. Echt een heleboel gave dingen meegemaakt. Geniet nog van jullie laatste weekjes. Ben eigenlijk wel een beetje blij dat jullie er volgende week weer zijn hoor.. Maar dat mag ik zeker niet zeggen. Kus kus...

• 09 Mei 2014 - 23:24

Mama En Ad:

Net terug uit Engeland, ook mooi hoor!!! Maar net even anders als wat jullie hebben gezien.
    Echt helemaal supergaaf! Wat een mooie foto's hebben jullie gemaakt, we hebben ervan genoten.
    Jullie komen vlg. mij niet meer uitverteld als jullie weer eenmaal thuis zijn! Wij hebben grote oren, dus laat de verhalen maar komen!
    Geniet nog van jullie laatste dagen daar en eerlijk gezegd ben ik heel blij dat ik jullie binnenkort weer ga zien!!!
    Heel veel liefs,
    mama en Ad

• 11 Mei 2014 - 13:19

Cora:

Wat 'n fantastische reis!! Ik ga jullie verhalen en foto's missen na vlg week.
    Maartje; vanuit 'n koud, nat en winderig kikkerlandje (wordt beter hoor!) van harte gefeliciteerd
    met je verjaardag!! Gezellige dag xxx

• 12 Mei 2014 - 12:54

Josephine:

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag,
    groetjes Josephine

• 13 Mei 2014 - 09:54

Chantal:

Hallo John en Maartje,

Wat een verhalen en die foto's spreken voor zich. Prachtig om te lezen wat jullie allemaal hebben meegemaakt.
    Dit pakken ze je niet meer af.
    Geniet en tot gauw.
    Groet Chantal