Paradijs is gevonden! - Reisverslag uit Kota Bharu, Maleisië van John en Maartje Willems - WaarBenJij.nu Paradijs is gevonden! - Reisverslag uit Kota Bharu, Maleisië van John en Maartje Willems - WaarBenJij.nu

Paradijs is gevonden!

Door: Maartje en John

Blijf op de hoogte en volg John en Maartje

11 Maart 2007 | Maleisië, Kota Bharu

Hallo allemaal,

Vanuit eiland Langkawi hebben we jullie voor het laatst gemaild. We hebben trouwens helemaal niets meegekregen van de aardbeving in Sumatra. De dag erna zijn we met de boot weer naar het vaste land gegaan. En zijn we gestrand in een gat. Dachten dat we vanuit daar makkelijk naar de oostkust konden maar moesten zo'n 10 uur wachten en dan met nachtbus zo'n 8 uur en dan zouden we om 4 uur 's nachts pas half gaar op de goede plek zijn. Nou daar hadden we dus geen zin in, omdat we in Maleisie echt tijd tekort hebben. Dus dacht ik, ik ga liften, gaat immers bij de peking expres ook zo makkelijk. Nou heb het een uur geprobeerd in de bloedhitte op een heel verkeerd punt natuurlijk (verkopen hier ook geen plattegrond) maar niemand wilde ons meenemen. Dus uiteindelijk voor hier heel erg duur, zo'n 60 euro met z'n 2en in een taxi 5 uur lang. Door de bergen en oerwoud, er is echt helemaal niets te doen boven in Maleisie tussen west en oost.
Aangekomen in Kota Bahru (KB) zijn we de volgende dag naar een hele mooie grote stink markt geweest. Veel vis, vlees, kippen en groenten en fruit. Bij het toeristen informatie centrum kwamen we toevallig Roselan tegen. Een man die ook al beschreven stond in de Lonely planet voor zijn kooklessen, en dat wilde ik eigenlijk gaan doen. Roselan heeft ons 's middag de omgeving laten zien, eerst op een bootje naar visserdorpje waar ze ook schaduwpoppen maken. Zijn poppen die achter een doek met licht kunt bewegen met touwtjes.
Zijn nog naar Tumpat met hem geweest, waar veel thaise tempels zijn omdat het vlakbij de grens ligt, echt heel mooi.
Daarna met Roselan naar de markt vlakbij zijn huis waar we inkopen hebben gedaan voor de kookles bij hem thuis. Erg leuk om een keer bij iemand thuis te zijn. Klein huisje met een bruine keuken hahahaha. Maar goed, koken kan hij!! Hebben een kippencurry, lamscurry, garnalen met groenten en een groenten kip gerecht gegeten. Heb alle trucs van het maleisisch koken opgeschreven dus ga een keer proberen als ik thuis ben. Was echt een hele leuke dag en een super aardige man.
Het echte Azie is hier aan de oostkust veel meer, al is hier wel een grote meerderheid moslim maar heel erg relaxed, maar nergens een biertje.
De ochtend erna zijn we naar de Perhentian Islands gegaan. (Echt Twan B bedankt voor al je tips!)
We zijn in totaal 5 dagen op het grote eiland gebleven in een rustige baai bij Samudra chalets. Echt een super huisje aan de zee. Het is daar echt een paradijs. Weinig toeristen omdat het seizoen nog niet echt is begonnen, super mooi weer en heerlijk eten, witte stranden dat je ogen er pijn van doen en hele heldere blauwe zee met palmbomen.
Een expeditie robinson eiland maar dan met hutten en lekker eten.
Hadden op de boot een leuk nederlands stel leren kennen Machiel en Dinusha waar we veel mee opgetrokken hebben. Was echt heel gezellig. Iedere avond samen eten en kletsen.
Wij hebben daar de tweede dag een snorkeltrip gedaan. Naar allerlei mooie locaties. We hebben tussen zoveel mooie gekleurde vissen gezwommen en ze zijn zo dicht bij. Knabbelen aan mijn touwtjes van mijn bikini en zwommen tussen ons door en tegen je duikbril aan, echt net alsof je zwemt in een groot aquarium. Op een ander punt zaten grote zeeschildpadden, hebben met zijn 2en een kwartier boven een schildpad gezwommen, je kon hem zien eten en hij kwam recht voor ons omhoog voor lucht en dook weer naar beneden, amazing!!!
En ten slotte naar een haaien punt, wij daar een kwartier rond kijken en nog niets gezien, maar jawel er kwamen 2 haaien voorbij echt gaaf. Ze kijken niet eens omhoog maar zwemmen gewoon snel door.
Toen we dit gedaan hadden en de verhalen hoorde van Machiel en Dinusha (die hebben daar hun duikcursus gedaan) kregen wij ook de kriebels. Zijn eerst nog een dag door de jungle naar de andere kant van het eiland gaan kijken om daar ook te zwemmen. Zagen in de jungle grote reptielen maar ik vergeet steeds de naam.
Nee, geen slang of krokodil.
Hebben gisteren een discover dive gedaan. Je krijgt eerst de basis regels uitgelegd, en daarna ga je in je duikuitrusting naar laag water om te oefenen. We waren elkaars buddy, moet bij elkaar leren zuurstof te pakken als je in nood bent. Toen alles goed ging zijn we een duik gaan maken van 36 minuten op 9 meter diep. Echt MEGA VET!!!!!!!!!!!!!!!!!
Heel anders als snorkelen, je kunt dan echt met de vissen spelen en ze kijken je echt aan van wie ben jij. Zagen ook heel veel Nemo's die zijn echt heel mooi.
Nu we dit hebben gedaan gaan we proberen om op Borneo onze hele duikcursus af te maken.
De rest van de tijd hebben we heerlijk op het witte strand liggen bakken. De Maleisiers houden erg veel van voetbal, dus John heeft 's nachts om 4.00 uur psv tegen Arsenal zitten kijken aan het strand. Wel gaaf dat ze door zijn.
We hebben tot nu toe alleen nog maar overal in Maleisie koud douche water gehad maar dat is echt helemaal niet erg. We zijn nu wel beter gewend aan de warmte.
Vanochtend hebben we echt allebei met pijn in ons hart de Perhentian Islands verlaten.
We zijn nu weer in Kota Bahru, slapen hier 1 nacht en hebben morgen vroeg om 6.20 uur al de jungle trein die ons naar het oudste oerwoud ter wereld brengt, waar we een paar dagen blijven.
We hebben met Machiel en Dinusha weer afgesproken in Borneo, zij komen daar 1 dag later als ons aan, om samen de Mount Kinabalu (4100 meter) te beklimmen.
Is dus erg leuk dat we ze weer gaan zien over een aantal dagen.
Nou het zal jullie wel zijn opgevallen dat we ons echt super vermaken hier in Maleisie en dat de tijd echt veeeeeeeel te snel gaat.


Veel liefs weer van John en Maartje

  • 11 Maart 2007 - 10:48

    Monique:

    Gaaf hé duiken!!! Heb je het duikvirus nu ook te pakken John? Nog een paar weekjes en ik mag ook weer duiken..... maar het zal nog wel ff duren voordat het er van komt!
    Groeten Monique

  • 11 Maart 2007 - 15:31

    Luc & Astrid:

    En alweer geweldige foto's!! En wat zien jullie bruin!! Krijg zo helemaal zin in vakantie! Hier lijkt het ook weer lente te worden! De zon schijnt en is zo'n 14 graden. Verder alles rustig, voel me weer wat beter! En als ik me goed voel ga ik volgende week toch weer beginnen met motorrijden! Begint toch weer te kriebelen en wil het toch wel afmaken!
    Heel veel plezier komende week en kijk alweer uit naar nieuwe foto's en verhaal!
    Liefs en dikke x

  • 11 Maart 2007 - 15:42

    Maarten En Elaine:

    Ooohhh..heerlijk om te zien, krijg steeds meer zin in vakantie als ik jullie zo zie en de leuke verhalen lees..hmm..krijg het zelfs bijna warm. Wij zijn gisteren naar Club Rembrandt gegaan, waar Gieke kaartjes voor had gewonnen , een bioscoop in Eindhoven die Extrema tijdelijk heeft omgetoverd tot club. Erg leuk!

    Veel liefs en enjoy!! xxx

  • 11 Maart 2007 - 16:26

    Twan B.:

    Hoi John en Maartje,
    Hartstikke tof dat jullie het zo fijn hebben.
    Mooie plekken zijn dat inderdaad. Geniet en veel fotos maken praten we bij in de nachtdienst, tof!
    Groetjes Twan& Linda (leest de reisverhalen ook mee)

  • 11 Maart 2007 - 16:46

    Mirjam:

    whowwwww wat een mooi strand!!!
    dus binnenkort kom ik een hapje eten, van je maleisische kookkunsten,
    gr mirjam

  • 11 Maart 2007 - 17:59

    Twan B:

    Oh, en die grote beesten in de jungle: Varanen ws.
    Groetjes

  • 11 Maart 2007 - 22:20

    Henny:

    en ik maar werken! als het leguanen zijn die je zag moet je nog een keer op kookles.....ze zijn lekker in de soep!

  • 11 Maart 2007 - 23:56

    Mama En Ad:

    Hoi bofkonten,
    Echt amazing!!! Wat is het daar mooi en ook heel fijn vertoeven, zo te merken!
    Dat duiken lijkt mij ook echt supergaaf! Al die vissen zo om je heen, dat is wel heel apart, denk ik.
    Nog heel veel plezier in het paradijs!
    Liefs,
    Mama en Ad

  • 12 Maart 2007 - 05:53

    Sander Van Asten:

    Leuke verhalen vette foto's! mooi om te lezen geniet er maar van.Met Kirsten gaat het prima ze kan weer koken! groetjes Sander en KirstenXX

  • 12 Maart 2007 - 06:53

    Gieke & Martijn:

    Hele mooie foto's, we zijn wel jaloers op jullie. Leuk om jullie verhalen zo te kunnen lezen en te volgen. We zijn dol op aziatisch eten, dus we komen zeker even proeven, hmmmm! Ik heb een thaiskookboek voor m'n verjaardag gekregen, dussss.....
    Hier gaat alles goed. We zitten nu in een extra drukke periode: rapporten. Gelukkig wordt het weer steeds beter: zonnig en 15 graden.
    Geniet er lekker van!
    Dikke knuffel xxxx

  • 12 Maart 2007 - 12:47

    Juan, Vera En Anne:

    Hallo,

    Nou niet normaal die foto's ik mag denk ik met recht zeggen dat ik stinkend jaloers ben!!! Tjonge wat jullie allemaal al gezien en gedaan hebben wat een vakantie zeg. Nou wat ik te vertellen heb valt helemaal in het niet, maar ik hou je zoals beloofd toch op de hoogte. Margreet heeft een andere baan!! Vorige week heb ik op Panda gereden en het was leuk. Annemieke op Blesje ging ook goed. Jacqueline op Mahara, Gitty op Roos ging ook goed. Verder moet ik nog iets vertellen als je thuis bent en nee ik ben niet zwanger!!

    Groetjes Vera, Juan en Anne

  • 12 Maart 2007 - 16:34

    Papa En Mary:

    Hoi Maartje en John,

    Echt super wat jullie allemaal meemaken en waar jullie terechtkomen.Ik kan me voorstellen dat de tijd veel te snel gaat als je van zoveel moois kunt genieten.En het is nog niet afgelopen, er komt nog meer! Wij zouden er echt wel bij willen zijn zo schitterend is het daar. Wij wensen jullie nog een aantal mooie weken.
    Veel groeten van papa en Mary

  • 12 Maart 2007 - 20:41

    Jos Van Bree:

    He John en Maartje.
    Leuk dat jullie zo enthoesiast zijn over het duiken! Perhintian maar ook Borneo zijn top dive sites!! Doen dus!
    Groetjes, Jos

  • 12 Maart 2007 - 20:53

    Lianne:

    he john en maartje,
    wederom gaaaaaaaaave foto's en verhalen. Vindt het niet gek dat je tijd tekort komt als ik dat zo allemaal zie. Geniet er nog lekker van !!!
    liefs Lianne

  • 12 Maart 2007 - 22:24

    Lisette:

    Hoi John en Maartje,

    Wat een schitterend strand, wat zullen jullie genieten en wat zijn jullie bruin. Alweer heel leuke foto's. Geniet nog van de reis en tot hoors.

    Dikke knuffels van Patrick, Lisette, Mike en Nick.

  • 13 Maart 2007 - 13:56

    Jacqueline:

    Goh maartje en john wat zijn jullie vreselijke bofkonten..... wat een vakantie zeg kei gaaf ! En duiken is gaaf he ? Krijg er zo weer zin in als ik dit lees....
    Zal ik het verklappen wat vera moet vertellen ???? Ha ha... het is echt leuk om te weten maar ik zeg het niet...... des te meer reden voor jullie om terug te komen !
    Heb trouwens wel spierpijn gehad van mahara maar was wel heel relaxt rijden.
    Nou ik hoop dat jullie nog veel plezier gaan beleven op die berg dat zie ik eerlijk gezegd niet zo zitten geef mij dat strand maar met die palmbomen en een paar duikflessen ! Ik kom snel weer lezen.

    Groetjes,
    Jacqueline en Niels
    Floortje xxx

  • 13 Maart 2007 - 20:51

    Chantal:

    Hoi Maartje en John leuk om weer iets van jullie te horen en de prachtige foto's te zien.
    Geniet maar lekker.
    groet chantal

  • 14 Maart 2007 - 15:59

    Machiel & Dinusha:

    Jeetje! wat een eer! We worden maar liefst genoemd op jullie website! Dan moeten we natuurlijk even een berichtje achter laten! Wij vonden het ook hartstikke lache met jullie en gaan het ook zeker weer gezellig hebben tijdens onze klimpartij! Dinusha kruipt al een beetje terug, want die loopt tegen jan en alleman te verkondigen dat we een: 'attempt' gaan doen.....WE GAAN T GEWOON DOEN! 4100mt in 2 dagen is een eitje!!Wij hebben jullie op de foto gespot in het internetcafe in Kota Bahru! Was erg grappig! De beste man denkt nu dat we Nl elkaar allemaal kennen...hebben m maar lekker in die waan gelaten....
    Over 38 uur gaat ons vliegtuig en we zien jullie in Singapore....of was t nou Bali? Grtz! M&D

  • 14 Maart 2007 - 22:19

    Ludo:

    heel mooi en schilderachtig gr en veel liefs .

  • 15 Maart 2007 - 11:15

    Raymond Annemiek:

    Ha Maartje en John,
    Ik heb dinsdag op Spikkel gereden, leek me wel eens wat anders en Jannie ging op Roos das ook eens wat anders!!!

    Zoals ik al had gesmst je kaartje is deze week pas aangekomen maar wel heel leuk dat je die had gestuurd.

    Als Veer moet vertellen wat ze afgelopen dinsdag heeft verteld is het idd wel leuk. Ik maak je alleen maar meer nieuwsgierig. Hoe gaat het trouwens met het niet roken???

    Liefs Raim en ik X

  • 16 Maart 2007 - 14:57

    Noortje En Martien:

    Whou... Wat een mooie foto's! En... zijn jullie blij dat het eind in zicht is of zouden jullie nog langer weg willen blijven? Volgens mij hebben jullie in ieder geval heeel veel en heeeel mooie foto's als jullie straks thuiskomen. Wij gaan nog een weekje op wintersport en we komen dan tegelijk thuis!

  • 16 Maart 2007 - 14:58

    Noortje En Martien:

    Whou... Wat een mooie foto's! En... zijn jullie blij dat het eind in zicht is of zouden jullie nog langer weg willen blijven? Volgens mij hebben jullie in ieder geval heeel veel en heeeel mooie foto's als jullie straks thuiskomen. Wij gaan nog een weekje op wintersport en we komen dan tegelijk thuis!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

John en Maartje

Nepal Tibet China Nieuw Zeeland Maleisie/Borneo India Thailand Indonesie Fililipijnen

Actief sinds 23 Nov. 2006
Verslag gelezen: 190
Totaal aantal bezoekers 55732

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2001 - 31 December 2014

Discover the World

Landen bezocht: