Colombia - Reisverslag uit Bogota, Colombia van John en Maartje Willems - WaarBenJij.nu Colombia - Reisverslag uit Bogota, Colombia van John en Maartje Willems - WaarBenJij.nu

Colombia

Door: John en Maartje

Blijf op de hoogte en volg John en Maartje

31 Maart 2014 | Colombia, Bogota

Hey allemaal,

Hier weer een teken van leven vanuit Colombia. Onze laatste dag hier want vannacht vliegen we naar Peru.
De laatste keer dat we een verhaaltje schreven zaten we in het coloniale dorpje Santa Fe de Antiquan. Daar zijn we een paar dagen gebleven en sliepen in een hostel meteen aan het plein. Bij een super aardige familie en kon ik mijn Spaans weer een beetje verder oefenen want vaak spreken de Colombianen geen Engels. Daarna zijn we naar Medellin, een grote stad met 3 miljoen inwoners gegaan. Dit was de stad van Pablo Escobar en hier was dan ook veel geschiedenis over de drugskartels en hoe het er hier aan toe ging. Ongeveer 90% van de families in Medellin heeft een familiellid verloren in die tijd. We hebben een toer gedaan door de stad die in het teken stond van Pablo Escobar. We hebben de begraafplaats bezocht en woningen die voor hem belangrijk waren bezocht. Ook hebben we bij het huis van zijn moeder, nu een soort museum zijn broer ontmoet Roberto en mochten we vragen stellen en met hem op de foto. Het was erg indrukwekkend. Voor de arme in de stad is hij een held omdat hij vaak iets goeds deed voor de armen en daklozen. Hij heeft veel mensen huizen gegeven. Maar door zijn toedoen zijn er meer dan 10.000 mensen vermoord. Hij was de meest gezochte man ter wereld. In zijn toptijd met cocaine verhandelen verdiende hij per dag 1 miljoen dollar. Hij had eigen vliegtuigen en over de hele wereld 1 miljoen werkers voor hem. Alles waarmee werd gesmokkeld had een dubbele bodem, autos, koffers en vliegtuigen. Hij was goede vrienden met Fidel Castro dus er werd veel via Cuba gesmokkeld. Hij heeft totaal een bedrag van 10 biljoen dollar en was de 3de rijkste van de wereld. Zijn broer Roberto was de boekhouder. Hij heeft Pablo helpen ontsnappen uit de gevangenis en daarna zichzelf aangegeven bij de politie. Hij heeft 11 jaar vast gezeten. Pablo is samen met zijn rechterhand in 1993 doodgeschoten. Een hele opluchting voor Colombia. Echter de 10 Biljoen dollars zijn spoorloos wordt er gezegt. We hebben het aan Roberto gevraagd maar kregen een ontwijkend antwoord.....

Zo dat was even een beetje geschiedenis. We zijn nog met een kabelbaan boven de slechtere wijken gegaan en daarna kwam je uit bij een groot park. We dachten afgezet en beveiligd maar bleek toen we daar aan het wandelen waren we meerdere keren door de politie werden gewaarschuwd dat het die kant onveilig voor ons was. Uiteindelijk heeft een politie te paard ons naar de bushalte gebracht, dit resulteerde erin dat ik op zijn opgewonde paard mocht zitten....... zie foto.

We zijn nog een paar dagen naar een kleurrijk dorp Guatape geweest. Erg knus en gezellig dorpje met heel veel gekleurde huisjes. In de omgeving een enorme rots beklommen met een mooi uitzicht over eilandjes. Ook hebben we 25 km gemountainbiked, het meeste gelukkig down hill. Onderweg hebben we nog een waterval bezocht en gezwommen in de rivier. Aan het einde konden we de fietsen mee terug nemen in de bus.

Toen hadden we een hele lange reisdag voor de boeg, 3 x een bus dus we vertrokken al om 6.30 uur met de eerste bus. Om 6.00 uur liepen we bepakt en bezakt over de brug naar de busterminal. Op de brug hield een verwarde man ons tegen en liep een geruime tijd met ons mee. Hij was niet echt gezellig.... maar gelukkig met onze psychiatrie ervaring en Maartjes afleidings manouvres in het Spaans droop hij gelukkig af.....

Na die lange reisdag kwamen we in ons meest favoriete dorpje aan Salento in de koffie regio. Vooral de mooie omgeving daar was echt super. We hebben daar veel gehiked. Naar een koffiefarm geweest daar een rondleiding gehad en we hebben een super mooie hike gemaakt door de Cocara vallei tot 2900 meter hoogte. In de Cocara vallei komen als enige ter wereld meters hoge wax palmbomen voor, echt super mooi.

Daarna zijn we naar de hoofdstad Bogota gegaan. De bussen in Colombia zijn echt super de luxe. Beter als in NL, grote stoelen die ver naar achteren kunnen en er is vaak wifi en wc aan boord en eindeloze colombiaanse muziek. We hebben er ook maar cdtjes van gekocht.
In Bogota maar 1 nachtje geslapen en daarna door naar het dorpje Villa de Leyva. Het heeft het grootste plein van zuid amerika, erg mooi. We zaten in een hostel buiten het dorp. Lekker uitgerust en nog een gezellig avondje met andere reizigers gehad. Helaas kwamen we er te laat achter dat er zandvliegen zaten toen we lekker in de tuin lagen. Vooral John was de klos met wel meer dan 20 bulten grrrrrrrrrrr, vreselijk jeukende plekken tot dagen erna......
We hebben hier ook een paardrijtocht gemaakt van 4 uur, het was helemaal superrrrr. Ook John ging als een speer, veel gedraafd en gegalloppeerd in een hele mooie omgeving. Onderweg bij een aantal bezienswaaridgheden gestopt. Onder andere bij een fosiel van een Cronosaurus, de enige nog helemaal intact.

Nu zijn we weer terug 2 dagen in Bogota wat we een hele leuke stad vinden. Gisteren was het zondag, het leek wel koninginnedag hier overdag met allemaal kraampjes, straatartiesten, muziek. Iedereen die fietst of met de hond wandeld. Het is hier super hip om je hond aan te kleden bij temperaturen van 25 graden, ocherum. Bogota is de stad van de studenten en van de graffiti. Zelfs de politie helpt soms mee zodat er langs de hoofdweg door mensen graffiti kan worden gespoten op de muren.
Wel is er een groot contrast tussen arm en rijk. Veel daklozen en verslaafden zie je in de stad maar dus ook heel veel hippe mensen.
Gisteravond nog afgesproken met een Nederlands meisje die ook bij de San Blas tour mee was en lekker een keer Thais gegeten en geborreld.
John heeft vandaag nog een georganiseerde fietstocht door de stad gemaakt, naar de buurten die je normaal niet als toerist bezoekt. Ik was wat ziekjes en heb lekker uitgeslapen. Nu gelukkig weer wat fiiter en zijn we klaar voor een nieuw avontuur..... Peru here we come....

Colombia was echt geweldig, hebben super weer gehad en is heel makkelijk bereisbaar. Mensen zijn over het algemeen heel erg aardig en behulpzaam. Ze geven je vaak zomaar op straat een hand en zeggen welcome to Colombia. Ze willen graag weten waar je vandaan komt. Ook zijn ze geduldig met mijn spaans hahaha.....
Overal in het hele land zie je nog erg veel politie en militairen. Soms wordt de hele bus gecontroleerd en moet iedereen eruit behalve wij als toerist.
Het voelt over het algemeen erg veilig, zeker in de kleine dorpen. Alleen in de grote steden veranderd de sfeer na 20.00 uur op straat.

Colombia is zeker een AANRADER
Tot de volgende keer vanuit een ander land weer......

Ciao xx John en Maartje

Fotos staan erop, linker kolom weer aanklikken om ze allemaal te zien, ze staan niet allemaal onder het verslag

• 01 April 2014 - 06:10

Joyce Van Der Meijden :

Hoi John en Maartje,
    Weer een mooi reisverslag geschreven.
    Geniet van jullie mooi reis samen.

Gr. Joyce

• 01 April 2014 - 08:18

Mirjam:

Geweldig, super vakantie! geniet!

• 01 April 2014 - 08:31

Eefje :

Wauw, wat een mooi verhaal weer!!! Echt super om te lezen.... Wil jullie nog veel plezier wensen en ik kijk uit naar het volgende verslag!!!

Xxx Eefje

• 01 April 2014 - 08:54

Tante Ike:

Wat ontzettend leuk om zo jullie belevenissen te volgen. Het is net of we er een beetje bij zijn. Heerlijk. Geniet ervan!!

X Tante Ike

• 01 April 2014 - 09:40

Henny:

de dorpjes in colombia lijken op die in cuba.

• 01 April 2014 - 09:42

Henny:

ik wil naar colombia !

• 01 April 2014 - 14:07

Annemiek:

gaaf hoor, vooral het opgewonden paard hahaha. Geniet nog maar lekker!!!!!!!!

• 01 April 2014 - 19:18

Mama En Ad:

Ha Moppies,

Wat een prachtig reisverhaal, echt super! Het lijkt gewoon of wij daar ook een beetje aanwezig waren, jullie beschrijven de sfeer echt geweldig! We hebben ervan genoten.
    Morgen ga ik in groep 8 jullie reis laten volgen (topografie) en enkele foto's laten zien. Zoiets vinden ze heel interessant!
    Nou lieverds, weer op naar jullie nieuwe avontuur; ik kijk er nu al naar uit!

Veel liefs,
    mama en Ad

• 01 April 2014 - 20:00

Miranda En Robert:

Hoi John en Maartje.
    Weer een heerlijk verslag met prachtige foto's.
    Robert ging meteen de vogel opzoeken. Is het een violetstaartnimf?
    Is een gokje want er vliegen heel veel prachtige vogels in Colombia volgens de boeken.
    Nog veel plezier en ik ben benieuwd naar het verslag uit Peru.
    Groetjes Robert en Miranda.

• 01 April 2014 - 20:40

Marioni:

Jeetje Maartje, wat heb jij een leuke vakantie en zo ontzettend avontuurlijk. Wat zie jij veel van culturen, normen, waarden etc etc . Echt een heel waardevolle vakantie!

Ga door met genieten en ervaren. Liefs, Marion

• 01 April 2014 - 20:49

Janine En Tom:

hoi jhon en maartje,
    wat super gaaf allemaal,jullie beleven wel hele leuke dingen,
    en wat kun je het goed opschrijven allemaal,is gewoon zalig om te lezen.
    nou lieve schatten geniet nog van jullie geweldige reis,en graag lees ik jullie volgende verslag.
    kus kus kuskuszzzzzz ook van sanne en dana

• 01 April 2014 - 21:20

Elise:

Heerlijk om weer wat te lezen over jullie belevenissen.
    Ben erg benieuwd naar Peru. Veel liefs en genieten jullie lekker met zijn 2
    Liefs Elise, René en Vincent

• 01 April 2014 - 21:34

Mary:

Hoi John en Maartje,
    Wat maken jullie altijd veel leuke dingen mee. Super gaaf hoor en wat een leuke foto's weer.
    En hoe heb je dat weer voor elkaar gekregen om op een politiepaard te mogen zitten. Kei leuk.
    Nou heel veel plezier in Peru en ik kijk uit naar jullie volgende verslag. Heel veel groetjes uit Westerhoven en een dikke X. Tot gauw weer Mary

• 01 April 2014 - 21:36

Mariska:

Hallo Lieverd,
    Wat gaaf om weer een verslag te lezen. Krijg wel iets mee in je berichtjes, maar zo is het een stuk completer. Geniet er nog van en ik kijk weer uit naar jullie volgende verhalen. Dikke kus...
    Morgen ga ik het met de jongens lezen, zeker Jort vraagt wel eens of er weer foto's zijn.
    xx

• 01 April 2014 - 21:48

De Buurtjes:

hallo,

wat zijn het een geweldige foto's. leuk verhaal. heel veel plezier in Peru.
    genier er maar lekker van. xxx's

• 01 April 2014 - 22:40

Nicole:

Wauw wat een geweldige reis weer. Super! En leuk om jullie te volgen.
    Liefs, Nicole

• 02 April 2014 - 22:05

Imke:

Hey Zus en John,

Klinkt allemaal weer super! Fijn dat jullie het zo geweldig naar jullie zin hebben.
    Ben blij dat ik vandaag nog even contact met je heb gehad en jullie gelukkig niks gemerkt hebben
    van de aardbeving en tsunami. Was wel een beetje ongerust geweest!

Heel veel plezier nog!

Liefs Imke

• 05 April 2014 - 21:59

Gieke:

He lieverds,

Sorry voor mijn late reactie. Topdrukte hier zo vlak voor de examens.
    Weer een superverhaal! Wel goed oppassen, he!?
    Geef de alpaca's daar een dikke knuffel van ons (kan je niet 1 voor ons meenemen?).
    Ik zal hier de cd van 'Peru Andino' aanzetten om de sfeer een beetje te horen.
    Dikke Xx

• 06 April 2014 - 21:49

Chantal:

Hallo John en Maartje,

Wederom een indrukwekkend verhaal en prachtige foto's.
    Complimenten voor deze impressie zo kunnen wij het een beetje mee beleven.

Geniet ervan op naar het volgende avontuur groet Chantal

• 07 Mei 2014 - 13:57

Kim:

Hoi John en Maartje,
    Wat een verhaal! Jullie hebben het duidelijk goed naar jullie zin, fijn om te horen en te zien! Bij ons komt de reiskoorts ook weer opzetten....