Panama & Colombia - Reisverslag uit Medellín, Colombia van John en Maartje Willems - WaarBenJij.nu Panama & Colombia - Reisverslag uit Medellín, Colombia van John en Maartje Willems - WaarBenJij.nu

Panama & Colombia

Door: John en Maartje

Blijf op de hoogte en volg John en Maartje

18 Maart 2014 | Colombia, Medellín

Hola amigos y amigas,

Hier ons eerste berichtje. 10 dagen geleden kwamen we aan in Panama stad (PS). Het voelt namelijk alsof we al 3 weken aan het reizen zijn, heerlijk!!
PS was echt super leuk, vooral het oude stadsdeel. Mooie straatjes en pleintjes, kleurijk en super leuk sfeertje doordat er overal salsa muziek is. Heerlijke Mojito kraampjes en gezellige terrasjes, ja daar kunnen we wel aan wennen..... We hebben een hele dag rondgehangen bij het panama kanaal bij de sluizen van Miraflores. Ik heb helemaal niks met boten maar dit was echt indrukwekkend. Er is een museum bij en je kan een 3D film bekijken over het ontstaan van het panama kanaal. We hebben gewacht totdat er boten door de sluizen gaan. Wist je dat:
- het de atlantische en pacific oceaan verbind
- het panama kanaal 80 km lang is
- het 8 tot 10 uur duurt voordat een boot er doorheen is gevaren
- er 4500 tot 12000 containers er op 1 boot kunnen
- het 100.000 tot 250.000 dollar tol kost
- het dit jaar precies 100 jaar bestaat

Op 11 maart zijn we gaan eilandhoppen door de San Blas eilanden naar Colombia met San Blas Adventures, en avontuurlijk was het zeker!!!
vanaf toen bestond ons leven uit plastic zakjes om alles droog te houden, veel zonnebrand smeren, veel drank en gezellige avonden bij het kampvuur met andere backpackers, slapen bij de indianen in hangmatten en 24 uur verblijven op een onbewoond eiland, en een spannende grensovergang met Colombia! Deze trip was echt GEWELDIG!!!!!!
We waren met 28 man, 13 verschillende nationaliteiten, super leuke diverse mensen. Met 3 speedbootjes hebben we ruim 200 km afgelegt in 4 dagen naar de grens van Colombia. Omdat het droog seizoen is maar wel veel wind is was de zee soms erg wild. Onze grote backpacks zaten in grote vuilniszakken waar je niet bij kon, Hoge golven kwamen soms helemaal over ons heen en tijdens het varen, het was eigenlijk wel grappig. Soms deed de motor het niet meer omdat er te veel water in zat, maar altijd was er een topsfeer met iedereen. De eilanden waren echt super mooi. In totaal zijn er 359 eilanden in de San Blas die de Kuna indianen beheren. Iedere dag kwamen flipper en zijn vrienden wel een keer hallo zeggen. Op het onbewoond eiland een expeditie robbinson gevoel. Zelf koken op vuur, hout verzamelen, geen wc en douche, groepsspellen organiseren (met drank haha) en ´s avonds gezelligheid bij het kampvuur.
De 4 de dag van de trip kwamen we bij de grens. Deze grensovergang is nog niet heel erg lang veilig en is nog steeds een belangrijke smokkelroute. Onze rugzakken moesten verspreid worden neergelegt en drugshonden liepen rond. Wetende dat er diep in de jungle hier nog steeds cocaine labaratoriums zijn en de FARC nog verstopt zit was het voor iedereen een beetje spannend. Van te voren heeft iedereen zijn rugzak nog gecheckt etc. Eigenlijk verliep alles zonder problemen in 3 uurtjes en konden we naar een stukje niemandsland waar een duty free winkel was. Dus daar werd wederom drank ingeslagen door de groep. 6 dollar voor een fles Bacardi.
Daarna het laatste stukje varen en we kwamen aan in Colombia in Capurgana. Een super leuk plaatsje aan zee waar je alleen per vliegtuigje of boot kan komen. Doordat de dagen erna nog steeds veel mensen van onze groep in het dorpje waren bleef het gezellig. Mede door de reggea en salsa muziek. We hebben daar een paar jungle hikes gedaan naar andere strandjes en uitkijkpunten.
In Panama en Colombia zijn de mensen super aardig! Het is hier erg relaxed en de mensen willen je graag helpen maar vallen je helemaal niet lastig. Met het spaans praten gaat het wisselend. Soms gaat het best gped, maar als het te snel gaat kan ik het maar moeilijk volgen. Gisteren met de boot vertrokken uit Capurgana naar Turbo en vanuit daar 8 uur in de bus naar een coloniaal dorpje Santa Fe de Antiqua. Heerlijk gezellig plaatsje. We hebben een hostel aan het plein, vandaag een rust dag, de was doen, internetten etc.
We hebben het super naar onze zin en gaan de komende tijd nog meer van Colombia zien!!!!!! Morgen naar de stad Medellin 2 uurtjes hier vandaan, de stad van Pablo Escobar.

Veel liefs John en Maartje

Foto´s staan erop, linker kolom foto´s aanklikken. Onder het verslag staan ze niet allemaal!

• 18 Maart 2014 - 17:24

Annet:

Spannend en leuk allemaal!! Voor jullie dan;-)
    Ben alweer benieuwd naar het volgende verhaal...
    Groetjes Annet

• 18 Maart 2014 - 17:28

Marcel En Petra:

Tjee wat een mooie avonturen zoals je het beschrijft zie je het ook bijna voor je al kan je het je bijna niet voorstellen maar weer indrukwekkend genoeg allemaal.

Geniet van jullie komende tijd maar weer en benieuwd al weer naar jullie volgende verhaal!!

Liefs Marcel en Petra

• 18 Maart 2014 - 17:29

Kim B:

Hoi Maartje en John,

Wat een gaaf verhaal! Super leuk om te lezen. Veel plezier nog tijdens jullie reis!

Groetjes Patrick en Kim uit Bergeijk

• 18 Maart 2014 - 17:35

Heidie:

tjee, was een mooie reis tot dusver, leuk om te lezen!! (zijn wel toch een beetje deelgenoot)
    als ik zie wat jullie allemaal hebben meegemaakt, lijkt het wel of jullie al 3 weken weg zijn, zoveel hebben jullie al gedaan en gezien!!
    geniet samen lekker van de mooie natuur, de avontuurlijke reis en van elkaars reisgezelschap!!
    groetjes heidie

• 18 Maart 2014 - 17:39

Robert En Miranda:

Hallo jullie twee.
    Wat een heerlijk verhaal. Geniet maar fijn van de mensen, de muziek, de natuur en de drankjes. Benieuwd naar het volgende verhaal. (en de vele foto's)

Groetjes Robert en Miranda.

• 18 Maart 2014 - 17:42

Henny:

hallo meneer en mevrouw kuna!
    zie je wel dat het leuk is aan die kant van de wereld !
    enne.....geen bacardi maar flor de caña (spreek uit als kanja) drinken, nog goedkoper en véél lekkerder.

adiós,
    henny

• 18 Maart 2014 - 17:52

Gieke:

WAUW!!! Nu al een superreis, dat belooft wat voor de toekomst! Ik kan me goed voorstellen dat het indrukwekkend is, heerlijk! Xx

• 18 Maart 2014 - 18:25

Femke:

Hee john en maartje,
    Wat leuk om te lezen en mooie foto's! Geniet er samen van!
    Xx

• 18 Maart 2014 - 19:07

Mary:

Hoi Maartje en John,

Fijn om wat van jullie te horen. Het klinkt allemaal heel goed en spannend. Weet zeker dat jullie enorm genieten. Nou jullie hebben het verdiend na een toch wel bewogen jaar. Nog heel veel genieten maar. Groetjes uit westerhoven. Dikke x Mary

• 18 Maart 2014 - 19:13

Liesbeth:

Wat spannend zeg! Mooie foto's...behalve die slang.... iehw!!! Benieuwd naar jullie volgende avonturen.. Geniet er samen lekker van!!! Lots of fun...
    Groetjes Wilco en Liesbeth x

• 18 Maart 2014 - 19:48

Jort En Mariska:

Wat een verhalen weer. En ook weer gave foto's. Jullie vermaken je goed zo te zien en te lezen. Hier komt Jort: wat een mooie kikker en slang, maartje en john. ik mis jullie xxxxxxxxx

• 18 Maart 2014 - 19:52

Mirjam:

Whooooow wat een super vakantieverhaal. Geniet ze!!

• 18 Maart 2014 - 20:46

Neeltje:

Wat een mooie foto's en een geweldig verhaal! Geniet er lekker van samen! xx

• 18 Maart 2014 - 21:31

Imke:

Hey zus (en John natuurlijk ook!),

Wat een leuke verhalen weer! Fijn om te horen dat jullie het zo naar jullie zin hebben.
    En ook weer hele mooie foto's! Hoop dat de rest vd reis net zo leuk en mooi gaat blijven.

Dikke X Imke en Erik

• 18 Maart 2014 - 21:59

De Buurtjes:

hey buurtjes. zo te horen hebben jullie het erg naar je zin. fijn om die
    leuke en soms spannende verhalen te horen. en wat een leuke foto's. heel veel plezier en geniet van allles. dikke kus en knuffels

• 18 Maart 2014 - 22:17

Annemiek:

Het klinkt allemaal weer super, geniet ervan! Veel liefsxxx

• 19 Maart 2014 - 09:37

Carin En Esmee:

Hoi lieffies,
    wat een super gaaf verhaal en mooi foto's!
    Heerlijk dat jullie zo genieten!!!
    We kijken nu al uit naar jullie volgende avonturen...
    In plaats van een verhaaltje heb ik jullie verhaal voorgelezen in bed aan Esmee...ze vond het prachtig en glunderde :)
    Have fun together!!!!

Dikke kus van ons Xxx

• 19 Maart 2014 - 10:29

Remco:

Heimweeeeeee!! Geniet ervan samen ;-)

• 19 Maart 2014 - 14:12

Lilian:

Hoi Maartje & John, wat een schitterende foto"s ! Leuk dat jullie het zo Gezellig hebben en weer van die mooie plekjes bezoeken , geniet er maar van .Groetjes Lilian.

• 19 Maart 2014 - 14:24

Nancy:

Wat een geweldig leuk en spannend verhaal en wat een mooie foto's. Geniet ervan samen! xx

• 19 Maart 2014 - 17:51

Mama En Ad:

Ha reizigers,

Het moet wel heel indrukwekkend zijn geweest, die boottocht en het bezoek aan de Indianen, lijkt me echt helemaal super!
    Fijn dat jullie er zoveel van genieten en tijdens het lezen van jullie reisverslag, geniet ik natuurlijk mee!!!
    Lijkt me wel heel spannend, zo'n douanecontrole, maar ja, jullie zijn verstandige mensen, dus niets te vrezen!

Geniet maar weer met volle teugen van het nieuwe avontuur!

Heel veel liefs,
    mama en Ad

• 19 Maart 2014 - 18:04

Marioni:

Hallo Maartje, wat klinkt dat allemaal overheerlijk, relaxed en avontuurlijk.
    Geweldig zeg@ Nog heel veel plezier! Liefs, Marion

• 19 Maart 2014 - 18:51

Kim:

Wauw, wat zijn jullie aan een mooi avontuur begonnen zeg!
    Geniet ze! X Kim

• 20 Maart 2014 - 18:37

Papa:

Hallo Maartje en John,

Wat een geweldige reis weer! Heerlijk al die nieuwe ervaringen en af en toe zo lekker primitief.
    Ook de gastvrijheid die jullie ervaren en de relaxte sfeer zal zeker bijdragen aan jullie plezier. Geniet er lekker van en ben benieuwd naar de volgende verhalen.

Veel liefs papa

• 20 Maart 2014 - 19:13

Anne:

Wauw!! Jullie droom is super goed begonnen! Prachtig om te lezen!

X Anne

• 21 Maart 2014 - 10:25

Tante Ike:

Wat een geweldig avontuur zeg! Krijg meteen zin!!! Geniet er van!

Lfs. Tante Ike

• 21 Maart 2014 - 10:48

Chantal:

Hallo avonturiers,

Wat een ervaring en prachtige foto's. Als je de foto's van San Blas ziet waan ik me zelf in expeditie Robinson.
    Ook zo'n ervaring bij de indianen liegt er niet in.
    Maartje van de week was ik bezig voor de olympische spelen tijdens het zomerkamp ik zie dat jullie daar op het eiland ook mee bezig zijn geweest ik kom graag een keer luisteren naar je ideeen hierover.
    Nou John en Maartje geniet het is jullie van harte gegund.

Groet Chantal

• 25 Maart 2014 - 23:07

Ton:

Beste vakantiegangers,wat een ervaring moet dat voor jullie zijn.erg leuk om het verslag te lezen.geniet met volle teugen. Gr ton xx

• 28 Maart 2014 - 09:54

Paul:

Ha John en Maartje. Die vakantie van jullie draait op volle toeren zoals ik 't lees..wauw, indrukwekkend! Enjoy en veel groeten van Paulus