Respect voor de zwaveldragers - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van John en Maartje Willems - WaarBenJij.nu Respect voor de zwaveldragers - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van John en Maartje Willems - WaarBenJij.nu

Respect voor de zwaveldragers

Door: Maartje

Blijf op de hoogte en volg John en Maartje

13 Juni 2010 | Indonesië, Batavia

Hallo allemaal,

Het heeft even geduurd om het eerste berichtje te plaatsen maar het is best lastig om een goede plek te vinden om te internetten hier.
Eerst maar even bij het begin beginnen. Onze heenvlucht verliep prima, het vliegtuig was half leeg dus we hebben goed kunnen slapen. Onze eerste plek Yogyakarta (vanaf nu Yogya) op het eiland Java. Een super relaxed hotelletje met zwembad, dus we hebben de eerste dagen rustig aan gedaan. Een beetje de stad bekeken, wat eigenlijk meer aanvoelt als een groot dorp. Wat meteen opvalt ondanks dat we in de backpackersbuurt slapen is dat er weinig toeristen zijn op Java. Het is een gezellig stadje en de Indonesische mensen zijn super aardig. Totaal niet opdringerig. Ze accepteren zelfs een Nee zonder eindeloos door tegaan met iets proberen te verkopen. In de stad zelf hebben het het Kraton paleis van de sultan bezocht en ook de vogeltjesmarkt. Het is erg leuk dat er soms oude Indonesische mensen naar je toe komen die nog enkele woordjes nederlands spreken en dit met je willen oefenen. Op de vogeltjesmarkt had maartje haar eerste Indonesische filmdebuut (tot nu toe is het daar nog bij gebleven). Een stel studenten maakte een reportage over de vogeltjesmarkt en vroegen onze mening hierover. John duwde enthousiast maartje naar voren en ging zelf foto's maken. Nou na een paar minuten was ik al uitgesproken. Er zijn niet alleen maar vogels te vinden op de markt maar ook andere dieren. Vaak met velen in een kleine kooi erg zielig, zelfs een aapje. (ik had misschien toch op partij van de dieren moeten stemmen).
De volgende dag vroeg op om 5.00 uur werden we opgehaald om de beroemde Borobodur tempel te bewonderen met zonsopgang. Het grootste boedistisch complex ter wereld, en het was super mooi. Er hing nevel in de lucht en dat maakte de sfeer daar erg mystiek. Ook erg fijn om zo vroeg daar te zijn, want toen we weggingen kwamen de indonesiche klasjes met gillende kinderen. Daarna de Prambanan tempel bezocht. Als je ergens even gaat zitten komen er al snel indonesische mensen naar je toe om een praatje te maken. Erg leuk vaak, als ze vragen waar je vandaan komt zeggen ze " Balanda" zo noemen ze hier Holland. En beginnen ze natuurlijk meteen over het WK voetbal en zijn ze er van overtuigd dat Nederland het goed gaat doen en zelfs gaat winnen. (Fijn die Indonsische mensen!!!!!!)
Daarna hebben we een tour van 3 dagen geboekt naar het oosten van Java naar de vulkanen. Eerst een lange busrit van 12 uur ernaar toe. Daar aangekomen in de bergen een lekker temperatuurtje. Om 4.00 uur 's nachts met de jeep op pad om de zonsopgang te bekijken vanaf een viewpoint. Het was super mooi, en kraakhelder weer!!! Het landschap wat je dan ineens ziet lijkt bijna niet echt, alsof je naar een schilderij kijkt ofzo.
Daarna naar de Bromo vulkaan zelf om per wandeling en trap van meer dan 200 treden de actieve krater te bekijken. Wel machtig om over die kraterrand te lopen en dan diep naar beneden te kunnen kijken waar de rook uitkomt.
Daarna door per minibus naar de Iljen vulkaan. De weg ernaar toe was erg mooi en hobbelig, het eiland hier is zo groen en mensen onderweg zo vriendelijk. Vaak willen ze je even aanraken en geven meteen een grote glimlach. Daar aangekomen maar redelijk optijd naar bed want dit keer vertrokken we om 4.30 uur 's ochtends. Een wandeling van 3 km over een slecht glibberig steil pad en het laatste stuk over de rotsen. Uit deze vulkaan word zwavel gewonnen, en hier werken dus dagelijks zo'n 60 mannen om het zwavel uit de vulkaan te halen en 2 x per dagen naar boven en naar beneden te brengen. Dit dragen ze op hun schouders in manden en dit weegt tussen de 70 en 90 kilo!!!!
En dit op slippers of rubberen laarzen, in een vochtig klimaat met stinkende zwaveldampen.
RESPECT voor deze mannen, hard werken in NL bestaat niet meer voor ons als je dit gezien hebt. John probeerde een volle mand op te tillen en kreeg hem 20 seconden maar omhoog getild.
Deze tocht was helemaal niet zo toeristisch, eenmaal boven aangekomen na de klim heb je uitzicht op een blauw kratermeer. De toeristen die er zijn blijven boven kijken maar gaan niet naar beneden door de zwaveldampen heen. Maar wij zijn op aandringen van een aardige zwaveldrager die ons mee hielp naar beneden tegaan toch gaan kijken hoe ze de zwavel maken. Eerst stikte we bijna door die dampen, je moet iets voor je neus en mond houden om te kunnen ademen. Eenmaal over de rotsen werd het zicht en de lucht beter en wat we toen beneden zagen was SUPER.
Het is moeilijk uit te leggen maar het heeft iets weg van werkers bij een mijn. We zagen lachende werkers die graag aan ons wilde laten zien wat ze deden. Uit grote potten komt gele vloeistof wat snel hard word en die hakken ze in stukken. Die vervolgens in de manden word gedaan en dan gaan de dragers met zoveel kilo op pad. We hebben al ons etenswaren, sigaretten uitgedeeld en ze zijn zo dankbaar voor 1 sigaretje of 1 koekje. Ook had je beneden nog veel mooier uitzicht op het kratermeer, en wederom deze ochtend kraakhelder weer!!! (John vind dit ons mooiste vakantie moment allertijden)
Wat gezellig was is dat we deze tour deden samen met iemand uit Australie, en Duitsland en ook een koppel uit Duitsland van 72 jaar!!!
Topfit en overal al geweest als backpacker. Geweldig al die verhalen zoals de sahara oversteken, bergen beklimmen etc. Dus WIJ hebben nog heel wat jaartjes voor de boeg om te reizen, HAHAHA!!!
John gaat zelfs met de man van 72 jaar deze nacht om 2.30 uur voetballen kijken omdat Duitsland moet voetballen, geweldig vind hij dit!!
Daarna met de boot naar Bali, waar we nu zitten bij te komen van alle gebroken nachten. Wat meteen opvalt is dat Bali stukken toeristischer is en daardoor de indonesiche mensen je dus ook meer zien als een wandelende geldzak. Maar we hebben vandaag lekker gerelaxed bij het zwembad en we kunnen hier voetballen zien op een groot scherm. Morgenvroeg gaan we naar het binnenland van Bali naar Ubud. Daar blijven we dan tot a.s vrijdag en hebben een vliegticket geboekt naar Makassar het eiland Sulawesi. Morgen kunnen we dus de eerste wedstrijd van NL kijken!!

Ok, het is weer een heel verhaal geworden. Ga nu nog proberen om de foto' erop te zetten want die zijn super!!!

Veel liefs van John en Maartje

De foto's uploaden gaat hier niet lukken, gaan het dus de komende dagen proberen in Ubud!!

• 13 Juni 2010 - 09:22

Gieke:

He lieverds!

Hopend op weer een mooi verhaal, maar helaas staan er maar zo'n 6 woorden....iets fout gegaan???
    xxxx

• 13 Juni 2010 - 09:45

Gieke:

Gelukkig....nu kan ik wel jullie verhaal lezen.
    In gedachten ben ik bij jullie....zucht!
    Fijn dat er niet zo veel toeristen zijn, dan kan je er nog beter van genieten.
    Veel plezier daar.
    En morgen: HUP Balanda HUP.
    xx

• 13 Juni 2010 - 09:59

Raim En Annemiek:

Wat een geweldige verhalen weer en wat hebben jullie al veel gezien en gedaan in 1 week tijd!!!

Donderdag hadden wij een leuke buitenrit. Veel gegaloppeerd. Volgende week ga ik op Condor omdat we dan het water in kunnen dus ik ben benieuwd!.

Veel plezier en ik volg de verhalen op de voet Liefs Raim en Annemiek

• 13 Juni 2010 - 11:01

Henny:

en ik maar werken hier met dat benauwde weer!

• 13 Juni 2010 - 11:54

Ad En Mama:

Hallo travellers,

Tsjonge, tsjonge, wat een verhalen; jullie hebben inderdaad al heel veel moois meegemaakt. Als je jullie verslag leest is het net of dat je het hier ook een beetje meemaakt. Het is altijd kicken om jullie verhalen te lezen!
    Nou, geniet er maar weer van, ook van het voetballen morgen! En...de foto's hebben we nog tegoed!
    Liefs, ad en mama

• 13 Juni 2010 - 12:29

Mirjam:

ha maartje en john,

jeetje, wat hebben jullie alweer veel gedaan en gezien, had eigenlijk ook niet anders verwacht hoor! klinkt allemaal super vet.
    veel plezier nog en tot de volgende mail, leuk!

groetjes mirjam

• 13 Juni 2010 - 16:19

Mariska:

Hallo Lieverds, het lijkt wel alsof jullie al zes weken weg zijn, zoveel hebben jullie al beleefd. Leuk om te lezen dat alles goed gaat en dat het super is. Nog veel plezier de komende weken en ik wacht weer met smart op jullie volgende berichtje. Ga nu snel de foto's kijken...

Kus van ons alle 4

• 13 Juni 2010 - 16:29

Marcel:

He John en Maartje,

Leuk om te horen dat jullie Indonesie ook super vinden!! (ik roep het al jaren he ;-))
    Niet vergeten naar het Apenbos te gaan he nu je in Ubud bent.
    Pas wel een beetje op ik zou ze niet voeren al verkopen ze er volop apen pinda's.Petra werd er afgelopen januari nog gebeten door eentje!!

Marcel en Petra

• 13 Juni 2010 - 18:39

Sander Van Asten. :

Ziet er allemaal weer heel
    interesant uit wij kunnen niet
    wachten om helemaal lekker bij te kletsen.
    Nog veel plezier en be safe!

Sander, Kirsten, Charlie. En Mia

• 13 Juni 2010 - 18:43

Eric, Carin En Esmee:

Hey lieverds,

jeetje wat maken jullie allemaal wéér een leuke en mooie belevenissen mee. Ik lees met een big smile jullie bericht. Jammer dat de foto's niet gelukt zijn om up te loaden, want ik ben nu wel heel erg nieuwsgierig hoe het er daar uit ziet.
    Ik zit nu alweer met smart te wachten op jullie volgende bericht.
    Nog heel veel plzier en geniet ervan.
    Dikke kus van ons. XXX

• 13 Juni 2010 - 18:46

Imke:

Hey Maartje en John,

Fijn dat jullie zo'n mooi weer hebben, en al zoveel gezien hebben van Indonesie. Ben benieuwd of jullie in Bali weer veel avonturen gaan beleven, maar jullie kennende moet dat geen probleem zijn!

X van je zus

• 13 Juni 2010 - 21:29

Ingrid:

Nou ik kijk ook liever voetbal daar dan hier geloof ik als ik dat zo hoor! Gaaf weer allemaal zeg! Geniet ervan, ennuh ook van de wedstrijd morgen, ga ik ook doen. Hier verder alles oke, tot devolgende mail. Dikke X

• 16 Juni 2010 - 13:42

De Buurtjes:

Hoi,

Leuk iets van jullie te horen. Volgens de berichten hebben jullie het er weer erg naar je zin. Wat een ontzettend mooie foto's. Ik ben benieuwd naar de rest. Geniet er maar lekker van. We blijven jullie volgen. dikke kus en knuffels van ons allemaal