Het zit erop!!! - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van John en Maartje Willems - WaarBenJij.nu Het zit erop!!! - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van John en Maartje Willems - WaarBenJij.nu

Het zit erop!!!

Door: Maartje en John

Blijf op de hoogte en volg John en Maartje

29 Maart 2007 | Maleisië, Kota Kinabalu

Hallo allemaal,

Hier ons laatste berichtje van deze reis. Na Sandakan waar we de vorige keer nog zaten zijn we naar Semporna gegaan, helemaal aan de oostkust. We wilde met de bus maar die bleek maar 1 keer per dag tegaan en die hadden we gemist. Dus dan maar in een jeep met zo'n 7 man, lekker proppen. We werden er bij een groot kruispunt uitgegooid en voor we het wisten hadden we een super lift (dachten we). Een gloed nieuwe grote jeep met laadbak, dus de mannen en rugzakken achterin en de vrouwen een beetje praten met de maleisiese bestuurder. Een lekkere regenbui over de mannen en rugzakken heen en na 60 km waren we er. Bleek dat die aardige man er geld voor wilde hebben en vroeg belachelijk veel. Nou dacht het niet hij kreeg net zoveel als met de bus. Hij heeft nog een tijdje staan te tieren voor de duikschool en vertrok toen maar. Bij de duikschool scuba junkies zijn we in totaal zo'n 5 dagen gebleven, waar we een super tijd hebben gehad. We zijn de volgende dag gestart met de cursus open water divers. Een hele dag theorie, dvd's kijken toetsen maken en leren. De volgende 2 dagen de hele dag naar eiland Sibuan om alle oefeningen te leren. Echt een heerlijk eiland. Na de derde dag 's avonds nog een examen te hebben gemaakt zijn we nu open water divers!! Dus de volgende dag naar eiland Sipadan waar we 3 fundives hebben gemaakt. Echt heel erg gaaf hoe het er daar onder water uitziet. Veel schildpadden, haaien, barracuda's heel veel mooie kleuren koraal en vissen. Zijn ook nog een klein stukje een grot in gezwommen. Hadden een onderwater camera gehuurd, maar dat valt nog niet mee om ook nog mooie foto's te maken als je pas net kan duiken. Er zijn nog teveel dingen waar je steeds aan moet denken. Ook hoorden we 2 keer onder water een soort bom, blijkt dat ze ergens nog steeds met dynamiet vissen! Het is echt niet normaal hoe ze hier omgaan met de natuur. Ze trekken de hele zee leeg met mooie vissen. Langs de hoofdweg zo'n 450 km lang staan alleen maar palmolie plantages wat eerst oerwoud was. Vandaag stond in de krant dat ze hier aan de kust een boot met 250 dode schildpadden hadden gevonden. Ook gooien veel mensen hun vuilnis overal neer. Het is maar goed dat ze hier nog nationale parken hebben, anders bleef er niets over. Dinsdag nacht zijn we met de nachtbus in een keer terug naar Kota Kinabalu gegaan, waar we nu zijn. De afgelopen 2 dagen zijn we met een bootje heerlijk de hele dag gaan relaxen op een eilandje hier voor de kust. Zijn nu helemaal uitgerust om naar huis toe te komen.
Het mag geen verrassing voor jullie zijn dat wij echt een super reis hebben gemaakt de afgelopen 11 weken. En dat de tijd is omgevlogen. Maar na al die gave en mooie dingen die we gedaan en gezien hebben, hebben we een voldaan gevoel en hebben we ook weer veel zin om naar huis tegaan en iedereen weer te zien.
Morgen vliegen we eerst nog naar Kuala Lumpur en vanuit daar vliegen we dan morgenavond naar huis.
Iedereen heel erg bedankt voor al jullie leuke reacties. Is echt heel leuk om ze te lezen als je zo ver weg bent.
Tot heel erg snel,

Veel liefs van John en Maartje

• 29 Maart 2007 - 10:59

Raymond En Annemiek:

Jammer dat dit spannend avontuur erop zit maar ik ben toch ook wel blij dat jullie weer naar huis komen, want ik weet zeker dat iedereen jullie erg heeft gemist!!!

Liefs Annemiek

• 29 Maart 2007 - 12:25

Mama En Ad:

Hoi lieverds,

Echt heel erg supermooi wat jullie wederom beleefd hebben! Hopelijk hebben jullie ook nog veel te vertellen na al die uitgebreide en boeiende mails. Wij verheugen ons er echt op om jullie weer te zien zaterdag!
    Nog een hele goeie terugreis en veel liefs,

Mama en Ad.

• 29 Maart 2007 - 14:26

Lisette:

De foto's zijn alweer prachtig, het zit er bijna op voor jullie, maar wij zijn blij dat jullie naar huis komen, het was zo stil. Een hele goeie terugreis en tot zaterdag. Kun je weer lekker met Nick knuffelen. Oh ja John, we zullen zorgen dat je tuintje helemaal in orde is.

Groetjes en dikke knuffels van Patrick, Lisette, Mike en Nick

• 29 Maart 2007 - 17:06

Luc & Astrid:

Ziet er weer goed uit hoor!! Mooie foto's zeker van het duiken en het robinson eiland!!
    Ben wel benieuwd naar alle live verhalen en alle foto's!! Ik zal ervoor zorgen dat het bedje er fris bijligt en wijn koud ligt!!
    Tot snel
    Dikke kus x

• 29 Maart 2007 - 17:17

Ingrid:

Nou nou wat jullie deze lange grote reis allemaal hebben meegemaakt, dat pakt niemand meer van jullie af!!! Dit zul je ook nooit vergeten. Nou een hele goede terug reis!! En maartje volgens mij als ik me niet vergis zie ik je volgende week. Heb er zin in om je weer eens live te zien, toch anders als op de foto s.
    doei doei

• 30 Maart 2007 - 01:23

Machiel & Dinusha:

We zitten nu bij jullie in de woonkamer van het guesthouse, maar willen jullie even bedanken voor de gezellige tijd in Sabah! Hartstikke gefeliciteerd met jullie open water diver padi! Een goede vlucht en thuiskomst gewenst! aan de berichten te zien worden jullie met een warm hart onthaald! En nu weer werken.....Wij mogen nog even...hehehe! We zullen aan jullie denken! Grtz Machiel en Dinusha!

• 30 Maart 2007 - 06:02

Henny:

en nu weer aan het werk!

• 30 Maart 2007 - 06:43

Cpv:

M. See you soon in the Befteling.

Greetz. M.

• 30 Maart 2007 - 11:54

Mirjam:

heej maar en john, het was erg leuk om jullie trip te volgen, ik zie jullie morgen bij as op haar verjaardag, dan buurten we ff bij, gezellig!!! groetjes mirjam

• 30 Maart 2007 - 19:36

Giekske & Tijntje:

Stiekem is de tijd toch snel gegaan! Gelukkig kunnen jullie met veel plezier terugkijken naar jullie mooie reis. Bedankt voor de mooie verhalen en foto's!
    Ik hoop dat we elkaar weer snel kunnen zien. We hebben elkaar een hoop te vertellen!
    Dikke knuffel xxxxxxxxxxx

• 31 Maart 2007 - 10:12

Juan, Vera En Anne:

Hallo John en Maartje,

Heel erg fijn dat jullie weer thuis komen, het was niet helemaal compleet op de dinsdagavond. Ik heb met veel plezier jullie avonturen gevolgd en zal het wel missen om te kijken of er al een berichtje van jullie is. Nou hier dan mijn allerlaatste paardenverslag!!!! Het was best leuk dinsdag, ik zat gewoon op Panda en gelukkig hoefde die met een oog niet mee, maar dat viel even tegen. Die vriendin van Magreet zat goed en wel op die grote zwarte loopt die mank dus moest ze er af en ja je raad het al moest ze alsnog op die met een oog. Maar gelukkig viel het mee en was die eigenlijk best braaf. Ik ga dinsdag niet mee ik heb geen oppas, maar wat ik ging doen is voorlopig uitgesteld dus de week erna ben ik er weer gewoon bij. Nou dit was het dan.

Heel veel groetjes,
    Vera, Juan en Anne

• 31 Maart 2007 - 23:31

Sander Van Asten:

Hallo luitjes, ziet er allemaal weer top uit dat duiken enzo! wat een reis! maar ook weer leuk om naar huis te gaan toch?!
    Ik ben ook ondertussen 2 weekjes terug in Nederland geweest heb ons pap en mam verrast op hun 40 jarig huwlijk, lachen was dat ze hadden me helemaal niet verwacht en wisten nergens van.Ze waren niet de enige niemand van onze vrienden ook niet.Leuk om iedereen weer te zien en te verrasen! jullie heb ik helaas net gemist... ik kwam in Auckland aan op de zelfde dag dat jullie thuis kwamen.Met Kirsten gaat het goed ze wordt al flink dik! kei leuk om van dichtbij mee te maken.Ik houdt jullie nartuurlijk op de hoogte en veel plezier thuis!
    Heel veel groetjes en een dikke kus Sander en Kirsten.

• 01 April 2007 - 18:31

Ilona Otten:

Dag John en Maartje,

het zijn inderdaad supermooie foto's! Een aantal plaatsen zijn ook heel herkenbaar en dan voel je je weer helemaal alsof je daar bent! Echt super!
    Ook dat ding waar jullie samen in hingen zag er wel heel spectaculair uit zeg!

Nu maar weer sparen voor de volgende reis! Maar eerst weer even wennen aan Nederland. Het zonnetje is al voor jullie gaan schijnen!

groetjes Ilona
    (jeweetwel, van Astrid)

• 15 April 2007 - 08:11

Vacantie Man:

Jammer dat er niks meer te lezen valt.