Holy Holy Varanasi - Reisverslag uit Vāranāsi, India van John en Maartje Willems - WaarBenJij.nu Holy Holy Varanasi - Reisverslag uit Vāranāsi, India van John en Maartje Willems - WaarBenJij.nu

Holy Holy Varanasi

Door: Maartje

Blijf op de hoogte en volg John en Maartje

08 Oktober 2011 | India, Vāranāsi

Hallo allemaal,
We are back on track in India!
Afgelopen zaterdag kwamen we aan in Kolkata, een grote stad in het noord oosten van India. Het zou een van de drukste en armste steden zijn van India maar wij vonden dit wel meevallen. In ieder geval een leukere stad dan Mumbai of Delhi. We hebben hier het victorial memorial bezocht, een van India's grootste gebouwen en ooit gebouwd voor een Indiase prinses. Ook hebben we hier het huis van moeder Teresa bezocht. Tja als 2 verpleegkundige kon je niet anders toch? Het huis waar ze is begonnen met haar werk om straat armen mensen te helpen met verpleegkudige zorg, is nu een klein museum en een tombe waar ze in ligt. Best wel indrukwekkend om te zien wat ze allemaal heeft gedaan voor de mensen uit Kolkata. Toen nog even de rust opgezocht in Cemetry park, een park met jungle en graven midden in de stad. De eerste dag hebben we 5 minuten voor sluitingstijd gelukkig onze treinkaartjes kunnen regelen en gingen we verder met de nachttrein naar Bodhgaya.
Bodhgaya is een boedistisch centrum met de Mahabodhi tempel waar de dalai lama zijn visie heeft geformuleerd. Dit was een heel relaxed plaatsje waar we een mooi guesthouse hadden met uitzicht over de rijstvelden. In dit plaatsje staan overal boedistische tempels uit een ander aziatisch land waar boedisme voorkomt.

2 Dagen later gingen we verder met de trein, 3 uur verder naar Varanasi. We hadden gelukkig pick up geregeld vanuit het guesthouse want er was een 3 daags festival aan de gang en hebben over 16 km naar de stad 2,5 uur gedaan, nier normaal wat is het hier druk!!!
Varanasi staat bekend als de meest heilige stad van India en ligt aan de rivier de ganges. Dit is dan ook voor Hindoes de meest speciale plek om allerlei rituelen uit te voeren. Al deze rituelen vinden plaats rond de 80 ghats, dit zijn trappen die naar de ganges leiden. Zo heb je hier ook 2 burning ghats, een plaats waar mensen worden gecremeerd. We hebben een dag langs allerlei ghats gelopen en kwamen dus ook op deze plekken uit. Erg bizar om op straat al lijken in gekleurde doeken uit een vrachtwagen of bovenop een tuktuk vastgebonden te zien. Binnen 24 uur moet een lijk worden gecremeerd en wordt dus door alleen mannen op een bamboe stretcher naar de burning ghat gebracht. Er zijn nergens vrouwen, die blijven thuis omdat ze te emotioneel zijn en dan de spirit verhinderen. Eenmaal aangekomen bij de ganges wordt het lijk met doek en al ondergedompeld in de ganges en voor een paar uur in de zon gelegd om op te drogen. Dan maken ze met 250 kilo hout een vuur met het lijk erop. We mochten dit bekijken vanaf een hospice rondom de burning ghat waar allemaal mensen liggen half dood te gaan. Ondertussen lopen er ook koeien, geiten en honden rondom het vuur, wassen mensen zich in de ganges, poetsen hun tanden en staan er mannen in de rivier met een grote zeef. Deze gebruiken ze om te zoeken naar sieraden van de overledenen. Ook zie je hier veel shadu's (heilige mannen). Zij smeren zichzelf zelfs in met de as van een overledenen. Het is echt niet te bevatten wat je hier allemaal ziet. Zo zijn er nog een paar uitzonderingen om gecremeerd te worden, als je zwanger bent, gebeten door een slang, of een shadu bent wordt je met een zware steen op het midden van de ganges zo de rivier in gekeept. We hebben hier zowel met zonsondergang als met zonsopgang een boottocht gemaakt. Zo kun je het leven langs de ganges goed zien.

Na een eerst dag rondlopen vol indrukken kwamen we aan bij ons guesthouse, deze was in een van de vele smalle steegjes vlakbij de ghats. Ons guesthouse stond dus helemaal vol met rook!! Ze waren midden in de receptie een offering aan het doen!! Moet je voorstellen dat het open is naar iedere verdieping hoger, en dat ze beneden een super groot vuur hadden. We gingen vlug naar onze kamer, maar ook deze stond vol met rook op de derde verdieping!!! Snel de trappen af naar buiten maar dan krijg je echt weinig lucht, ook super eng eigenlijk. Omdat we nog een boottocht gingen doen zouden we later wel kijken hoe het was, en om 's avonds nog gaan te verkassen is ook geen optie want zo veilig is het hier niet in die steegjes. Dat is de andere kant van Varnasi, veel drugs gebruik, veel criminaliteit en het oplichten van toeristen. Dit is voor ons de enige stad tot nu toe in heel india waar het niet altijd veilig is. De rook was een paar uur later best goed weggetrokken en we zijn gaan slapen en de volgende ochtend een ander guesthouse gezocht bij de wat rustigere Assi ghat.
Tja, zoiets maak je dus alleen maar weer mee in India, achteraf wel grappig.

Ondertussen wordt ik tijdens het typen steeds lastig gevallen door een muis! Die mannen hier hebben in de gaten dat ik steeds die muis in de gaten houd, en ze zeggen dat ze die in hun broekzak houden voor good luck!??
Alles staat hier in het teken van Holy. good luck, good karma etc. etc. Na 4 dagen genoeg hiervan gezien en gaan vanavond 14 uur treinen naar Darjeeling aan de voet van de Himalaya!!!

P.S: Anne we hebben het winkeltje gevonden en zijn er 3 x langs geweest maar hij was steeds dicht! De overbuurman geeft de foto aan de verkoper!!

Liefs John en Maartje

• 08 Oktober 2011 - 07:09

Mirjam:

Klinkt weer helemaal VET! Veel plezier! Hier in Nederland is het herfst: regen, regen, regen en 14 graden. Dus geniet er maar lekker van.
    Groetjes Mirjam

• 08 Oktober 2011 - 07:27

Lisette,patrick,mike:

Het ziet er erg mooi uit, maar ook weer spannend, kijk goed uit!!!
    Wat een prachtige foto's, vooral van de kinderen die zijn erg mooi. nog heel veel plezier en tot hoors. dikke kus van ons allemaal

• 08 Oktober 2011 - 07:29

Lisette,:

ik had natuurlijk jullie grote vriend er ook bij gezet, maar die staat er niet bij. een hele dikke kus van Nick, hij mist jullie wel hoor. xxxx nick

• 08 Oktober 2011 - 08:03

Evelien:

Leuk hoor al die verhalen, jullie maken wee heel wat mee. Geniet ervan!

• 08 Oktober 2011 - 13:44

Carin:

Zo te lezen maken jullie weer van alles mee...
    Mooie foto's en goed verhaal.
    Geniet er lekker van samen.

Liefs van Carin xx

• 08 Oktober 2011 - 14:04

Annet:

Hoi maartje en John,
    Jeetje wat een mooi verhaal..ongelovelijk dat je dit mag mee maken( ik zou niet willen ruilen hoor! :) )
    En wat een mooie foto's erbij!!
    Ik kijk alweer uit naar het volgende verslag..
    Groetjessssss

• 08 Oktober 2011 - 14:29

Henny:

verder alles goed?

• 08 Oktober 2011 - 15:01

Leo:

Harstikke leuk verhaal. Hoop dat alles verder goed gaat en tot ziens

• 08 Oktober 2011 - 15:44

Katja En Ludo:

heel veel plezier ,we zijn teruggekomen, was nog even heerlijk weer in nederland , kijken terug op een supervakantie, tot gauw ludo en katja.

• 08 Oktober 2011 - 17:10

Mama En Ad:

Prachtig zeg, wat jullie al allemaal meegemaakt en gezien hebben!
    Ook wederom schitterende foto's!
    We hebben ervan genoten.
    Geniet nog lekker samen, heel veel liefs van mama en Ad.

• 08 Oktober 2011 - 18:13

Marcel En Petra:

Hey,,,

Leuk om allemaal te lezen!
    We zijn vandaag net weer thuis gekomen van de philipijnen ook weer genoeg beleefd maar vertel ik een andere keer wel ;-)

• 08 Oktober 2011 - 18:54

De Vrieskes:

He lieverds,

Jeetje, jullie maken het wel weer mee zeg, maar wat had ik het graag willen meemaken met jullie....!!!
    Jullie hebben genoeg ervaring om niet in 7 sloten tegelijk te lopen, dus wij hoeven ons geen hele grote zorgen te maken. Toch kan ik het niet laten om te zeggen: pas goed op elkaar!
    Dikke XX
    Gieke, Martijn, Jasmijn en Thomas

• 09 Oktober 2011 - 07:46

Annemiek:

Het klinkt allemaal weer spannend en gaaf. Kijken jullie wel goed uit!!! Wanneer verschijnt het echte boek van al jullie reisbelevingen?

Liefs Raim en Annemiek

• 09 Oktober 2011 - 09:04

Gerrit-Jan:

Een bijzondere start van een mooie reis en weer hele mooie foto's!
    Have fun!

• 09 Oktober 2011 - 11:31

Papa En Mary:

Hoi Maartje en John,

Het klinkt weer allemaal geweldig, spannend, avontuurlijk en ontzettend fijn om daar te zijn. We zijn weer zeer benieuwd naar jullie live verhalen als jullie weer hier in Nederland zijn. Alweer mooie fotro's. Geniet er nog van en een dikke kus van papa en Mary

• 09 Oktober 2011 - 17:24

Elise Van Raam:

John en Maartje wat heerlijk om
    zo'n reis te ervaren. Ook heel leuk
    om dit te delen. Genieten jullie
    nog maar lekker.

• 10 Oktober 2011 - 07:47

Imke:

Hey John en Maartje,

Jullie hebben alweer veel meegemaakt zo te horen en te zien! En de foto's zijn ook weer erg mooi. Heel veel plezier nog daar, kijk goed uit en ik hoop dat het volgende verslag net zo leuk is! X van je zus

• 10 Oktober 2011 - 15:02

Anne:

Hey Maartje en John,
    Best appart om jullie verhaal zo te lezen. Een paar maanden geleden zou ik me er totaal geen beeld bij kunnen vormen, nu wel. Je kunt in Varanasi uren zitten en gewoon kijken, kijken naar wat er allemaal voor indrukwekkends om je heen gebeurt. Lief dat jullie het zo vaak geprobeert hebben en jammer dat jullie de eigenaar niet gesproken hebben. Had zijn reactie wel eens willen horen.
    Ik wens jullie heel veel plezier in de Himalaya. Tot snel!
    Liefs Anne

• 11 Oktober 2011 - 18:39

Carel:

mooi en indrukwekkend reisverslag Maartje!