Eiland Palawan - Reisverslag uit El Nido, Filipijnen van John en Maartje Willems - WaarBenJij.nu Eiland Palawan - Reisverslag uit El Nido, Filipijnen van John en Maartje Willems - WaarBenJij.nu

Eiland Palawan

Door: Maartje

Blijf op de hoogte en volg John en Maartje

07 Juli 2012 | Filipijnen, El Nido

Met veel geluk hebben we het vliegtuig naar Manilla gehaald!
We zouden van Dusseldorf naar Amsterdam vliegen maar die vlucht werd gecanceld... wij in een klm busje racen naar schiphol op vrijdag in de spits...
Aangekomen in Manilla daar maar 1 nachtje gebleven en de volgende ochtend doorgevlogen naar Puerto Princesa (PP)...
Daar hebben we een dag een scooter gehuurd en rondgereden in de omgeving, super mooi en een lekker weertje ondanks het regenseizoen.
We zijn naar een openlucht gevangenis geweest waar we na een registratie met onze scooter over het terrein mochten rijden. Super indrukwekkend... je hebt hier 3 groepen gevangenen (3000 totaal) high, medium, en light. Ze zitten hier voor allerlei delicten. High zit continu achter de tralies, medium mag alleen de ochtend op het rijstveld werken en light mag contact hebben met anderen en lopen vrij rond over het terrein wat verder ook gewoon open is. We spraken een paar gevangenen in de recreatiehal waar ze ook wat spullen verkochten die ze zelf maakten. Zo trainen ze het contact weer met anderen. We spraken met een jongen die er al bijna 12 jaar op had zitten van de 16 tot 20 jaar voor moord. De gevangenen van light begeleiden de gevangenen van medium ook mee. De 3 categorien zijn weer te herkennen aan de kleur van hun t-shirt. Best bizar om een gevangenen je fototoestel te geven voor een foto en hem dan gewoon nog terug krijgen ook... haha!!
Was echt net of je in een film zat, daar zijn.
Daarna zijn we gaan ziplinen 1,3 km van boomhut naar boomhut zoeven door de jungle, echt lachen was dat.
Daarna zijn we doorgereisd naar Sabang waar een nieuw 7 wereld natuurwonder is benoemd: de underground river. Hij is totaal ruim 8km lang in een grot en komt uit in de zee. Maar een klein gedeelte is toegankelijk voor toerisme dus zijn we met een boot door de grot vol met vleermuizen en vogels gaan varen. Super mooi was dat!!
We hadden daar een leuk hutje, en Sabang was een erg relaxed plaatsje.
Daarna doorgereisd naar El Nido, waar we nu nog steeds zitten en morgen weer verder gaan.
We hebben hier een paar dagen eilandgehopt, wat echt super, super, super mooi is hier!!! Zo'n blauw groen water nog nooit gezien.
Er zijn verschillende blue lagoons waar je in kunt komen met de boot, of door alleen maar te zwemmen eerst door een grot en dan kom je in de lagoon uit, echt heel erg mooi!!! Ook hebben we een aantal keren gesnorkeld wat ook erg mooi was.
El Nido is een leuk plaatsje waar het ook 's avonds erg gezellig is. Hebben een paar leuke avonden hier gehad met anderen reizigers.
De ene keer schijnt hier de zon, en de andere keer een tropische bui. Zoals vanmiddag tijdens het eilandhoppen, echt niet normaal we werden helemaal ingesloten door het slechte weer en omdat de kapitein geen zicht meer had moesten we de boot stil leggen en wachten tussen 2 eilandjes in. De poncho's hielpen niet, daarom een bunker gebouwd op de grond van de boot en daar met z'n allen dicht tegen elkaar aan gaan zitten. Na een half uur was het zo koud dat we maar het water zijn ingesprongen, daar was het wat beter. Kregen hier echt een expeditie robinson gevoel... haha...
Morgen weer 6 uur terug reizen naar Puerto Princesa en dan vliegen we maandag naar Cebu....
De filipino's zijn erg, erg relaxed in de omgang dat maakt het verschil met andere aziatische landen!!!
Geniet van de foto's het is zo mooi hier!!!!

Liefs John en Maartje

• 07 Juli 2012 - 11:08

Nush:

Ziet er weer prachtig uit! Have fun! Kus

• 07 Juli 2012 - 12:31

Robert En Miranda:

Hoi John en Maarje. Foto's zien er weer geweldig uit. Prachtig.
    Geniet ervan.
    Groetjes Robert en Miranda.

• 07 Juli 2012 - 12:59

Mirjam:

Whowwwwww

• 07 Juli 2012 - 13:13

Anne:

Vet hoor! Klinkt als een heel erg goed begin van de reis. En weer Super toffe foto's. Geniet er nog van!! Xx

• 07 Juli 2012 - 14:49

Carel:

prachtig

• 07 Juli 2012 - 15:51

Femke:

Wauw Maartje en John wat is het daar mooi! en wat gaaf zeg! Geniet er nog maar lekker van! :)
    X

• 07 Juli 2012 - 17:54

Sarah:

Ziet er prachtig uit ,echt bounty stranden en de natuur .....ben jaloers.

Geniet ervan

• 07 Juli 2012 - 17:59

Machiel & Lindy:

Wat is het daar ook weer mooi zeg!!!
    Gaaf om te zien en te lezen! Die eilanden hebben zeker iets weg van expeditie robinson.... Geniet lekker verder!! Grtzz Chiel en Lindy

• 07 Juli 2012 - 23:06

Monique:

Wat een plaatjes weer, prachtig!

• 08 Juli 2012 - 06:12

Annet:

Tjezusss wat een prachtige foto's!
    Geniet er nog van!!
    Hier alles onder controle...
    Groetjensss x

• 08 Juli 2012 - 08:17

Leon Maris En Boys:

Wow...super mooi ziet het er uit. Volgens mij genieten jullie enorm, dat kan ook niet anders. Foto's zijn weer gaaf hoor... Heel veel plezier nog en een dikke kus van ons 4 - tjes...

• 08 Juli 2012 - 10:19

De Buurtjes:

hoi John en Maartje. Zo te zien aan de foto's hebben jullie het weer goed naar jullie zin.Wat een prachtige foto's zeg. Nog heel veel plezier en we blijven jullie volgen. dikke kus en knuffels van ons allemaal.

• 08 Juli 2012 - 10:42

Mama En Ad:

Supergaaf zeg en wat een prachtige foto's!
    Geniet er maar goed van!!!

Liefs,
    mama en Ad

• 09 Juli 2012 - 19:19

Twan B.:

Tjonge jonge, dat doet het hart sneller slaan. Heeft wel wat weg van pipi eilanden alleen dan nog mooier volgens mij.
    John en maartje geniet ervan (overbodig om te zeggen).
    Greetz from Zeeland..haha Linda & Twan

• 12 Juli 2012 - 12:40

Anne Sanders:

hey wereldreizigers,

super mooie foto's zeg! heel veel plezier nog.