Tempels, woestijn en 45 graden! - Reisverslag uit Jaisalmer, India van John en Maartje Willems - WaarBenJij.nu Tempels, woestijn en 45 graden! - Reisverslag uit Jaisalmer, India van John en Maartje Willems - WaarBenJij.nu

Tempels, woestijn en 45 graden!

Door: Maartje

Blijf op de hoogte en volg John en Maartje

26 September 2007 | India, Jaisalmer

Hallo allemaal,

Het duurde even want internetten in de woestijn is erg traag.
Bij het laatste bericht zaten we nog in de bergen in het Tibetaanse plaatsje Mc Leod Ganj.
Daar hebben we nog tempels en kloosters bezocht en natuurlijk het huidige verblijf van de 14de Dalai Lama.
Helaas was hij er niet, dus geen lezing van hem kunnen meemaken. De omgeving was er wel erg mooi en ook de monnikken en Tibetanen erg aardig meer relaxed als in Tibet. We hebben daar nog een echte Tibetaanse massage gehad, heerlijk!!!
Het regent er 80% in dat plaatsje dus ook wij hebben dit ondervonden, en ook onze rugzakken die later op het dak van de bus lagen, daar gaat je droge schone was grrrrr!
We hebben nog een gezellig drink avondje daar gehad met onze vrienden Michiel en Babette en 2 Duitsers die we al een paar keer waren tegen gekomen. 's Avonds in dat dorp nemen de straat honden het over, best eng al die vieze blaffende honden achter je aan.
Toen volgde een lange bus reis naar Amritsar, de stad van de Sikhs waar de gouden tempel staat. 's avonds werden we getipt om de ceremonie daar mee te maken. In 1 woord geweldig!!!!!!!
De gouden tempel mooi verlicht in het donker, en vele aardige Sikhs die allemaal op de foto met je willen. Met compleet hele families, erg vermoeiend na een lange reisdag maar wel erg leuk.
Binnen in de tempel mochten we plaats nemen om de hele ceremonie mee te maken. Mensen maken muziek en zingen en iedereen zit op de grond in een soort van trance. Het was heel erg mooi en indrukwekkend.
De dag erna nog een keer de tempel bij daglicht bekeken en wat door de stad heen geslenterd. Einde van de middag naar de grens met Pakistan geweest, waar iedere dag een spektakel plaats vind om de grens aan het einde van de dag weer te sluiten, en het wisselen van de wacht. Een heel erg grappig gebeuren.
Aan de Indiase kant hele tribunes apart met de vrouwen en mannen en touristen. Mensen die gaan dansen en met de vlag gaan rennen en zingen en juichen. Aan de kant van Pakistan daar in tegen was het erg rustig.
Later die avond met de nachtbus naar Bikaner, dit ligt in de woestijn in de provincie Rajastan.
Daar aangekomen besloten om maar 1 dag te blijven. We hebben het fort / paleis bezocht en zijn naar de wereld beroemde ratten tempel geweest. Jaja op onze sokken tussen de ratten. Nou de ratten waren meer dood dan levend, ook de ratten hadden last van de warmte. En ook ons foto toestel zorgt in die hitte iedere dag voor spanning ook die had last van de warmte.
John maakte verder nog mee dat niet ieder koe hier aardig is, er wilde er eentje met z'n kop tegen John aan vechten toen hij voorbij liep.
Daarna zijn we naar Jaisalmer gegaan ook een woestijn stad maar veel mooier.
Als een echte prins en prinses sliepen we binnen de muren van een groot fort op een berg in een romantische havelli.
Zoals een echte prins liet hij zich masseren en zij kreeg een gezichtsbehandeling en pedicure. Verder lieten ze nog kleding op maat maken, aten ze op de meest romantische plekjes in het fort en kochten ze mooie spulletjes. Buiten het fort bezochten ze nog woestijn dorpjes en maakte ze een tochtje op de kameel in de woestijn.
Het kameel rijden was erg leuk, hij ging in draf dit voelt het zelfde ongeveer als draf op een paard en het leek er ook erg veel op de drunense duinen, ik waande me bijna op Grista of Sedola.
Helaas die avond geen mooie zonsondergang in de woestijn maar rond vliegend zand en geen kampvuur grrr.
Later die avond terug in het fort en de volgende dag met pijn in het hart afscheid genomen van onze droomkamer en het fort. Het was er net een sprookje als Alladin.
We zitten nu in Udaipur waar we vanavond ons afscheidsetentje hebben met onze mede reizigers, zij gaan al eerder terug naar Delhi.
We vermaken ons in ieder geval super goed, het is er alleen af en toe erg heet.

Liefs John en Maartje

P.S We hebben ook een filmpje van de gouden tempel geplaatst bij dit bericht!

• 26 September 2007 - 12:54

Mama En Ad:

Hoi bofferds!,

Wat geweldig mooi daar en ook weer supermooie foto's! Volgens mij voelen jullie je daar echt helemaal thuis!
    Geniet nog maar goed van het romantische sprookje, echt heel apart die sfeer, lijkt me.
    Heel veel liefs,
    Mama en Ad.

• 26 September 2007 - 14:34

Mirjam:

geweldig!!! tot volgende week, ben benieuwd naar de live verhalen en foto's!!
    gr mirjam.

• 26 September 2007 - 17:25

Henny:

leuk die sjaaltjes daar bij die gouden tempel, wij hebben toen nog {gratis} gegeten in het guesthouse bij de tempel.
    ze bestempelden ons als pelgrims......en die mogen gratis eten.
    ik vertrek zaterdag naar jordanië, 2 weken ramadan, dat leek me wel wat. van die sonja bakker mag je veel te weinig eten!

• 26 September 2007 - 18:27

Luc & Astrid:

weer een geweldig verhaal en geweldige foto's!!
    Ziet er erg leuk uit, ben benieuwd naar jullie verhalen en foto's!!
    Veel plezier nog die paar dagen en tot volgende week!!
    Liefs Luc en Astrid

• 26 September 2007 - 21:14

De Buurtjes:

Zo te zien aan de foto's en je mooie verhaal is het er erg leuk. Wat een geweldige slaapplaats met een geweldig uitzicht in dat ford zeg. Het filmpje van de gouden tempel is ook erg leuk. Was het niet eng tussen de ratten, niks voor mij hoor. Nou we zien en horen jullie over een aantal dagen wel weer.
    Heel veel plezier nog!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dikke kus en knuffels van de buurtjes

• 27 September 2007 - 09:21

Juan, Vera En Anne:

Hallo John en Maartje,

Gaaf verhaal weer zeg, is die tempel echt van goud want dan moet ik er ook maar eens naar toe, misschien brokkelt er wel een stukje vanaf. Nou dat kameel rijden lijkt mij ook wel wat ik denk niet dat ze zullen bokken wel? Afgelopen dinsdag voor het laatst in Heeswijk geweest, we hebben waardig afscheid genomen! Eerst vertelde voor de les Magreet dat ze ging stoppen vanwege Trento ( dat is het paard wat Margreet heeft gekocht). Een mooi beest om te zien hij staat in Schijndel. Toen vertelde Annemiek dat ze niet meer kwam ivm haar studie en dat ze het niet meer trok, Saskia vroeg toen haar wat ik en jij gingen doen Annemiek zei dat wij een drie eenheid waren en dat wij waarschijnlijk dan ook niet meer kwamen. Ik heb Sas na de les gezegd dat wij dichterbij gingen rijden als de rest toch niet meer kwam. Ook Linda en Gitty waren er niet en hadden ook opgezegd.Ze heeft er gelijk een kinderles van gemaakt zo dus dat was ook weer opgelost. Nou ik zie je donderdag weer heb er echt zin in! Maak er nog wat van de komende dagen, en nog veel plezier.

Groetjes Vera, Juan en Anne

• 27 September 2007 - 09:35

Annemiek:

Hallo wat leuk dat filmpje hebben we jullie ook nog even gehoord en gezien.

Erg mooie reis hebben jullie weer gemaakt veel mooie foto's ik ben benieuwd naar jullie verhalen.
    Nog maar een weekje wat vliegt de tijd toch he. liefs X Raim en Annemiek

• 27 September 2007 - 12:12

Gieke:

Weer in 1 woord: SUPER!!!!!
    Geniet er nog lekker van, want het sprookje is snel weer voorbij. Trek wel een warme trui aan als je in NL komt, want hier is het best koud, brrrr.
    xxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 27 September 2007 - 20:33

Leentje:

Mooimooimooi om al die verhaaltjes van jullie weer te lezen. Geweldig! Geniet ervan...liefs Leentje

• 27 September 2007 - 22:30

Machiel&Dinusha:

Het jeukt nu alweer!!!!!!
    Zeker als we jullie no ultra-relaxed op de rug van een kameel zien rijden!
    We zijn nu welgeteld 7 dagen terug en verheugen ons nu alweer op de volgende reis! eerst nog even lekker met jullie meegnieten!
    GRTZZZZ